سبک پست مدرن در معماری

m245 سبک پست مدرن در معماری
سبک پست مدرن در معماری

سبک پست مدرن در معماری

در حقیقت هدف از عصر روشنگری و مدرنیته حاصل از آن، این بود که تمامی افراد مختلف و پراکنده جهان، پدیده ها و امور را به شیوه ای واحد ببینند و درک کنند یعنی شیوه عقلانی. این تفکر در اواخر قرن نوزده توسط فیلسوف آلمانی نیچه زیر سؤال برده شد. وی مشکل بزرگ بشریت را مدرنیته می داند و معتقد است عقل خلاقیت زندگی را از بین می برد. نیچه احساس را بیش از عقل باور داشت. از سوی دیگر علم مدرن که حاصل عقلانیت و از پایه های اصلی مدرنیسم می باشد نیز مورد نقد پست مدرنیسم قرار گرفت. البته باید توجه داشت که پست مدرن ها ابزار جایگزینی برای عقل معرفی نمی کنند. از نظر آن ها جایگزین مطمئنی وجود ندارد و فقط باید متوجه ایرادات و لغزش ها بود. پست مدرنیسم ضد جنبش فکری رنسانس، ضد عصر روشنفکری و خردگرایی متعاقب آن و ضد هرگونه ایدئولوژی و فراروایت است. ایدئولوژی نظامی ارزش گراست و هر ایدئولوژی مقابل خودش را نفی می کند. ایدئولوژی در تضاد است و تقابل را مطرح می کند. مدرنیسم عصر ایدئولوژی آفرین است و پست مدرنیسم عصر پایان ایدئولوژی و پایان فراروایت هاست.

پست مدرنیسم معتقد به تکثر و قرائت های مختلف و جامعه کثرت گراست و هیچ ابر روایت یا ابرنظریه ای را مطلق و حلال تمام مشکلات نمی داند. مدرنیسم همیشه به دنبال وحدت است چه در اندیشه و چه در هنر ولی پست مدرنیسم کثرت گراست. در حقیقت عصر پست مدرن عصر انتخاب های بسیار و فزاینده است.

از سوی دیگر فلاسفه پست مدرن نقش زمان را در تفکر و نوع اندیشه بشر تعیین کننده و اساسی می دانند و باید توجه داشت هر یک از بازی های زبانی، قواعد و اصول معینی می باشد که در شرایط مکانی و اجتماعی خاص خود مورد استفاده قرار می گیرد. در تفکر پست مدرن کانون توجه معطوف ساختار اجتماعی و زبان شناختی واقعیت است، معطوف تفسیر، بازگویی و استدلال در باره معنای جهان هستی است.

حتما بخوانید:  بررسی کاربری فضای سبز (پارکهای شهری) از دیدگاه برنامه ریزی شهری نمونه موردی منطقه یک شهرداری تبریز

تأکید بر علم و تکنولوژی همواره از شاخه های اصلی مدرنیسم بوده است اگرچه پست مدرنیسم اهمیت تکنولوژی را نفی نمی کند و عصر تکنولوژی پیشرفته از خصیصه های عصر پست مدرن محسوب می شود ولی نگرش پست مدرنیسم به تکنولوژی متفاوت از آن چیزی است که مدرنیسم باور دارد. از نظر هایدگر از فلاسفه پست مدرن تکنولوژی خاصیت تعرضی دارد، تعرض به طبیعت و تغییر دادن آن و همچنان که باعث تغییر شکل طبیعت می شود، سبب تغییر شکل رفتار و انگیزه در انسان و جامعه نیز می گردد. پست مدرن مخالف تکنولوژی نیست بلکه دیدگاهی است که معتقد است نباید عاشق تکنولوژی بود و آن را غایت و هدف قرار داد.

معماری مدرن با اعتقاد راسخ به علم و تکنولوژی و جهانی بودن علم و تکنولوژی، پایه گذار سبک بین المللی بود ولی معماری پست مدرن به بافت، زمینه و خصوصیات محلی توجه دارد و می توان گفت سبک محلی آن چیزی است که معماری پست مدرن عرضه می دارد. از نظر معماران این سبک معماری یک مقوله فرهنگی است و نه تکنیکی و از آن جایی که فرهنگ ها در مناطق مختلف متفاوت است، معماری نیز در هر منطقه متفاوت از سایر مناطق است. از دهه شصت میلادی، موضوع پست مدرن به صورت یک سبک مطرح شد و آغازگر این جنبش کسی نبود مگر یکی از شاگردان لویی کان به نام رابرت ونچوری. وی در سال ۱۹۶۶ کتابی به نام «پیچیدگی و تضاد د ر معماری» به رشته تحریر درآورد. این کتاب مهمترین کتاب از سال ۱۹۲۳ – به سوی معماری نوین – کوربوزیه است. در جواب شعار میس کمتر بیشتر است ونچوری بیان می کند «کمتر کسل کننده است وی معتقد است معماری تنها تکنیک و تکنولوژی نیست بلکه مسائلی بسیار پیچیده و متضاد در ساختمان وجود دارد که نمی توان آن را نادیده گرفت. از نظر ونچوری ساختمان ها نمی توانند همه دارای یک فرم و فلسفه باشند، ساختمان مانند یک ماشین نیست که تنها شامل مجموعه ای از مسائل تکنولوژیکی و مکانیکی باشد و معتقد به زمینه گرایی است یعنی هر بنایی باید بر اساس زمینه های فرهنگی، اجتماعی، تاریخی و کالبدی و شرایط خاص آن سایت و ساختمان طراحی و اجرا گردد. می توان آن را سبک محلی یا بومی نام نهاد از نظر معماران پست مدرن این مسائل باید در تعیین فرم بنا مورد توجه قرار گیرد: ۱-خصوصیات فرهنگی، اجتماعی، تاریخی و اقتصادی افرادی که از آن استفاده می کنند.۲-خصوصیات شهری، خیابان، میدان، کوچه ۳-شرایط اقلیمی، رطوبت، سرما، گرما، جنگل، صحرا.
۴-نحوه زندگی روزمره اهالی ساختمان، نیازهای آن ها، عادات و طرز استفاده و پیش زمینه های ذهنی آن ها در رابطه با فرم های زیستی.

حتما بخوانید:  ساختمان فلزی

خانه مادر ونچوری اولین بنای ساخته شده به این سبک و نماد این معماری است. در این خانه که رابرت ونچوری برای مادرش در سال ۱۹۶۲ در نزدیکی شهر فیلادلفیا در ایالت پنسیلوانیا ساخت نمادهایی چون شیبدار، پنجره، قوس سردر ورودی و لوله دودکش استفاده کرد که در غرب نمادها و نشانه های یک خانه شمرده می شود.

چارلز جنکز تاریخ نگار و منتقد معماری از نظریه پردازان مهم معماری پست مدرن در سال ۱۹۷۷ در کتابی به نام زبان معماری پست مدرن روند جدیدی که ونچوری در معماری آغاز نموده بود نام گذاری کرد و گسترش داد. وی تاریخ دقیق مرگ معماری مدرن را ۱۵ ژوئیه ۱۹۷۲ اعلام کرد زمانی که مجموعه آپارتمان های مسکونی پروت ایگو در شهر سنت لوئیس آمریکا توسط دینامیت منهدم شد. این مجموعه آپارتمان ها نماد معماری مکعب شکل و بدون تزئینات مدرن بود. طبق نظر جنکز معمار نباید به تنهایی ساختمان را طراحی کند بلکه باید همکار و مشاور استفاده کنندگان باشد. به معماری پست مدرن «معماری پاپ» یا «معماری مردمی» نیز می گویند چرا که در این معماری از احجام، تزئینات و رنگ های عامه پسند و جالب توجه برای عموم استفاده می شود. معماران پست مدرن، چون رابرت ونچوری، مایکل گریوز، هانس هولاین، چارلز مور با توجه به اصول یاد شده بناهای بسیاری در اقصی نقاط جهان ساختند. بناهایی چون میدان ایتالیا در نیوارلئان (چارلز مور) – ساختمان تیم دیزی در بربنک کالیفرنیا – ساختمان مرکزی صفحات شیشه ای (PPG)  در شهر پیتسبورگ در آمریکا (فلیپ جانسون، بازمانده یا از بزرگان معماری مدرن که در اواخر دهه هفتاد تغییر موضع داد و با قراردادن سنتوری تزئینی غیر عملکردی بر بالای برج شرکت تلفن و تلگراف آمریکا (AT & T) به جمع معماران پست مدرن پیوست) و …

حتما بخوانید:  دانلود نقشه های هنرستان معماری

سرفصل های موجود در این مقاله »

 

مقدمه

تعریف پست مدرنیته

نظریات پست مدرنیسم و نقد آن از مدرنیسم در موارد ذیل قابل بررسی است:

۱-عقلانیت

۲-ایدئولوژی

۳-کثرت گرایی

۴-تاریخ

۵-رسانه ها

۶-زبان

۷-تکنولوژی

دیدگاه جنکز در باره روند شکل گیری پست مدرنیسم:

نگاهی به جایگاه پست – مدرنیسم

تاریخ مرگ مدرن:

جدول جنکز

معماری پست مدرن

شرایط شکل گیری پست مدرنیسم

شرایط و اوضاع دهه ۱۹۵۰

نمونه هایی از معماری پست مدرن:

خانه مادر ونچوری ۱۹۶۴-۱۹۶۲:

سالن غذاخوری گوردن در نیوجرسی، ونچوری،۱۹۸۳-۱۹۸۱:

اشتاتگالری در اشتوتگارت، جیمز استرلینگ: ۱۹۸۴-۱۹۷۷

مرکز تحقیقات کازومی، مایکل گریوز، ۱۹۹۹-۱۹۹۰

مجموعه هتل های والت دیزنی، مایکل گریوز، ۱۹۹۰-۱۹۸۷

دفتر مرکز پزشکی شرکت هیومنا، مایکل گریوز، ۱۹۸۶-۱۹۸۲

فروشگاه رتی، هانس هولاین، ۱۹۶۷

آژانس مسافرتی در وین، هانس هولاین، ۱۹۷۷

میدان ایتالیا، چارلز مور، ۱۹۷۹-۱۹۷۸

 

اطلاعات محصول فروشی

مقاله که در این لحظه برای فروش قرار دادم مربوط به رشته ی معماری و عمران با عنوان سبک پست مدرن در معماریاست و در ۹۶ صفحه به صورت فایل ورد آماده کرده ام  شما می توانید این مقاله را به قیمت ۲۰۰۰ تومان  خریداری کنید.در ادامه مطلب قسمت هایی  از مقاله و فهرست مطالب آمده  است در صورت تمایل به خرید در اخر مطلب لینک فروش قرار گرفته  با خرید ، مقاله برای شما امیل می شود

RIAL 20,000 – خرید

پاسخ دهید